Englisch oder Deutsch? - Reisverslag uit Ludwigsburg, Duitsland van Niek Mosseveld - WaarBenJij.nu Englisch oder Deutsch? - Reisverslag uit Ludwigsburg, Duitsland van Niek Mosseveld - WaarBenJij.nu

Englisch oder Deutsch?

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

20 Juni 2016 | Duitsland, Ludwigsburg

Hallo allemaal, hier weer een reisverslag uit Ludwigsburg. Inmiddels zijn we weer een maand verder en komt het einde zowaar in zicht. De grootste verandering in die maand? Mensen vragen tegenwoordig of ik liever Engels of Duits spreek en dus krijg ik meer de kans om Duits te praten. Daarbij komt dat de Erasmusstudenten het inmiddels ook steeds meer durven en ik dus ook met die mensen Duits kan praten. Ik vind dit niet alleen fijn omdat ik hier kom om mijn Duits te verbeteren, maar ook omdat ik de komende weken erg veel in moet leveren en (in het Duits) moet presenteren. Voor de mensen die het precies willen weten:
- Ik heb 1 presentatie gehad. Dat was een monoloog over het Nederlandse schoolsysteem.
- Ik heb nog 3 presentaties over: Johann Heinrich Pestalozzi, Rechtschreibung in Deutschland en Die europäische Union.
- Ik moet een portfolio schrijven over een zelfgekozen tekst waarin ik aan de hand van theorie beschrijf hoe ik de tekst in de les kan inzetten.
- Ik moet een 'Hausarbeit' (dossier) schrijven over een zelfgekozen onderwerp uit de lessen (in mijn geval 'Adjektive')
- en verder moet ik nog ongeveer 12-15 losse opdrachten maken, die ongeveer een uurtje per stuk in beslag nemen.

Ik maak me echter niet te veel zorgen en doe ook nog leuke dingen, zoals uitgaan, wandelen, samen koken, drummen, etc. Ik heb ook even kunnen ontspannen door 10, 11 en 12 juni naar huis te gaan en Pinkpop te bezoek op zaterdag. Zelfs toen heb ik me echter met de Duitse taal bezig kunnen houden, want Rammstein was de hoofdact van de zaterdag. Het weer hier in Ludwigsburg zit niet altijd mee, want het is hier ontzettend wisselvallig. Het ene moment loop ik met een zonnebril en 15 minuten later kan ik droge kleren aantrekken. Ook mijn kookkunsten (*kuch* *kuch*) hebben me nog niet in de steek gelaten en ik leer erg veel nieuwe gerechten van mijn huisgenoten.

Ik kom de komende weken wel door, hoe precies? Dat lees je de volgende keer :)

• 20 Juni 2016 - 15:51

Walter De Jager:

Hallo Niek,

eine Hausarbeit über Adjektive? Da bin ich ja gespannt... Gut, dass du jetzt auf jeden Fall mehr Deutsch sprichst. Du hast jetzt die Chance dein Deutsch schnell zu verbessern, also ergreife diese Gelegenheit mit beiden Händen! Ich wünsche dir noch viel Erfolg mit all den Hausaufgaben und genieß die letzten Wochen in Ludwigsburg!

Walter

• 21 Juni 2016 - 17:13

Sissy:

Hallo Niek,
    Schön, dass du lieber Deutsch als Englisch sprichst..... :-) manchmal kann es helfen einfach Deutsch zu sprechen und den Eindruck zu erwecken, die andere Sprache nicht so gut sprechen zu können (hilft in der Schule auch, wenn man Deutsch als Unterrichtssprache einsetzten möchte).
    Es freut mich zu lesen, dass du neben all den Aufgaben, die du für dein Studium machen must, auch die angenehmen Dinge im Auge behälst.
    Ich hoffe, dass du die nächsten Wochen nicht nur überstehst, sondern, dass du sie gut und mit viel Spaß verbringen kannst!
    Dazu wünsche ich dir natürlich schönes Wetter (meine Sonnenbrille habe ich schon lange nicht mehr benützt), das macht alles oft noch angenehmer.
    Viel Erfolg und vor allem Spaß,
    Sissy

• 22 Juni 2016 - 14:46

Jacqueline:

Hallo Niek,

goed te lezen dat je ook leuke dingen doet. En lekkere recepten zijn nooit weg.
    Gaan wij daar nog iets van merken ;-).

Groetjes, Jacqueline

• 23 Juni 2016 - 22:42

Irma:

Hallo Niek,

du bist also wirklich in Deutschland....gut zu lesen, dass du endlich mit den Kommilitonen auch Deutsch spechen kannst! Hoffe, dass die Sonne in mehreren Hinsichten in den kommenden Wochen für dich scheinen wird! Viel Erfolg bei der Arbeit und den Präsentationen und vor allem auch noch viel Vergnügen außerhalb der Uni!

Schöne Grüße
    Irma

• 27 Juni 2016 - 14:58

Theo Bijkerk:

Hallo Niek,

du musst mir unbedingt die Hausarbeit über Adjektive zuschicken! Ich bin wie Walter äußerst neugierug.
    Zum Glück machts du noch viele andere Sachen. Wo machst du eigentlich Musik? Hast du dein Schlagzeug mitgenommen?
    Viel Erfolg und Spaß weiterhin
    Theo